Messages

Home Login Logout

سایت شما درگاهی برای معرفی خودتان یا برندتان است. وقتی کسی بخواهد بیشتر در مورد شما بداند، اغلب سایت شما اولین چیزیست که می‌بیند. با بیان داستان خودتان به روشی به هم پیوسته و جذاب، روی چگونگی آشنایی افراد با برندتان تاثیر زیادی خواهید گذاشت.

به همین دلیل گفتن داستان در سایت‌تان، به جای قرار دادن یک متن یا لیست خشک و بی روح از ویژگی‌ها و مزایا و امکانات، اهمیت بسیار زیادی دارد. چیزهایی مثل اطلاعات «تماس با ما» و صفحه «درباره ما» اهمیت بسیاری دارند، اما چگونگی نمایش این اطلاعات می‌تواند به اندازه خود این اطلاعات اهمیت داشته باشد.

در این مقاله چند نکته را در مورد نحوه بیان یک داستان در سایت‌تان، مرور خواهیم کرد.

شخصیت بدهید

گذشت آن روزهایی که ارائه اطلاعات پایه به بازدیدکنندگان کافی بود.  این روز‌ها اغلب، مخاطبان شما هرگز این فرصت را نمی‌یابند که با شما به صورت تک به تک ارتباط داشته باشند. این یعنی اینکه صفحات رسانه‌های اجتماعی، سایت‌های نظرسنجی و نقد مشتریان و سایت شما باید این کار را برای شما انجام دهند.

این به این معنی است که نمایش شخصیت خودتان یا برندتان در محتوای متنی و گرافیکی سایت‌تان اهمیت زیادی دارد. فرض کنید سایت شما یک سایت راهنمای تور است که به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا آنچه شما یا برند شما ارائه می‌کند را بیابند.

شما نمی‌خواهید با یک تور همراه شوید که راهنمای آن، اطلاعاتی خشک و کسل کننده را با لحنی خشک و غیر دوستانه ارائه می‌دهد. سایت شما هرگز نباید اینگونه باشد. اگر می‌خواهید برند شما شخصیتی جذاب و دوستانه داشته باشد، پس اینگونه باشید. محتوای سایت‌تان را با لحنی بنویسید که بیانگر شخصیت برند شما باشد و با آن سازگار باشد.

برند Spokes Eclectic Pedicabs نمونه‌ای است که به خوبی شخصیت برند خود را در سایتش گنجانده است. تمام جزئیات، از جمله فونت به کار رفته و تصاویر متحرک، همگی حکایت از تجربه‌ای سرگرم‌کننده، دوستانه و ماجراجویانه دارد.

آنچه که می‌توانست سایتی کسل کننده با تصاویری از خیابان و رانندگان سه چرخه باشد، اکنون تجربه‌ای سرگرم‌کننده برای بازدیدکنندگان است که شخصیت برند در آن گنجانده شده و آن‌ها را به استفاده از سه‌چرخه برای گردش در شهر ترغیب می‌کند.

دنبال کردن داستان را ساده کنید

به عنوان مثالی از این موضوع وبسایت Inception Explained را ببینید. در این سایت داستان فیلم Inception به شیوه‌ای بیان شده است که به راحتی قابل پیگیری و به سادگی قابل فهم است (با اینکه خود داستان موضوعی پیچیده است!). همزمان با حرکت بازدید کننده سایت به سمت پایین صفحه (اسکرول کردن به سمت پایین)، جزئیات بیشتری از داستان ظاهر می‌شود و بخش‌های مختلف قسمت به قسمت شرح داده می‌شوند.

البته منظور ما اصلا این نیست که شما هم باید یک وب‌سایت با افکت‌های انیمیشنی و محتوای وابسته به اسکرول داشته باشید، بلکه منظور این است که یک سایت باید از سادگی در بیان داستانش بهره ببرد و دنبال کردن داستان سایت برای بازدید کننده راحت باشد. لازم است در اینجا به این نکته اشاره کنیم که اتفاقا توصیه ما این است که سایت‌های شلوغ طراحی نکنید و انیمیشن‌های زیاد به کار نبرید. شلوغ بودن صفحات سایت باعث سردرگمی بازدید کننده می‌شود و معمولا مطلب اصلی بین شلوغی‌ها گم می‌شود. پس تا حد ممکن سایت‌تان را ساده اما زیبا طراحی کنید و در عین حال داستانی که در سایت گفته می‌شود را به شکلی ساده بیان کنید.

داستان شما از ابتدای صفحه شروع می‌شود. کاربران قبل از هر چیز دیگری سرآیند (header) سایت شما را می‌بینند، سپس یا به سمت پایین صفحه حرکت می‌کنند (اسکرول می‌کنند) یا به قسمت دیگری از سایت که آن‌ها را جذب کند می‌روند. در سایت‌تان نه تنها این امکان را برای کاربران فراهم کنید که به راحتی به هر جایی از سایت که خواستند بروند، بلکه امکان آشنایی بیشتر با برند‌تان را هم فراهم کنید. این کار هم برای خودتان و هم برای مخاطبان‌تان سودمند است.

از شفاف بودن خجالت نکشید!

حرفه‌ای گری خیلی خوب است، و بسته به اینکه شما در چه صنعتی کار می‌کنید، انتظارات می‌تواند به شکل قابل توجهی بالا باشد. این به این معنا نیست که شما نمی‌توانید حرفی برای گفتن داشته باشید و یا نمی‌توانید داستان تیم‌تان را آغاز کنید و به اشتراک بگذارید.

تعدادی از سوالاتی که شما می‌توانید در سایت‌تان به آن‌ها پاسخ دهید عبارتند از:

  • چه چیزی باعث تاسیس این شرکت یا کسب و کار شد؟
  • چه داستانی پشت اولین محصول یا اولین خدمت شرکت نهفته است؟
  • شرکت یا کسب و کار طی این سال‌ها چگونه رشد کرده است؟ چه چیزی باعث این رشد شده است؟
  • اعضای تیم اصلی شما چه کسانی هستند و چه چیزی به سازمان اضافه می‌کنند؟
  • مشتریان شما چه کسانی هستند؟ چرا شما را انتخاب کرده‌اند؟
  • هدف شرکت یا کسب و کار شما چیست؟
  • شما چه مشکلی را از مشتریان‌تان حل می‌کنید؟
  • دوست دارید شرکت یا کسب و کارتان را در آینده نزدیک در چه جایگاهی ببینید؟

به هر قیمتی باید از نوشتن دنباله‌ای یکنواخت از متن‌ها پرهیز کنید. در عوض روی این موضوع تمرکز کنید که داستان شرکت‌تان را تکه تکه به اشتراک بگذارید. تیم شما شخصیت‌های این داستان، و محصول شما یا تجربه مشتری شما طرح کلی این داستان هستند.

تا حد ممکن شفاف باشید. این روزها، افراد بیشتر از هر زمان دیگری به ارتباط مستقیم با شرکت‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهند. با شفاف بودن و کمی بیشتر رفتار دوستانه داشتن، می‌توانید بیشتر از هر روش دیگری توانایی ارتباط با بازدیدکنندگان در سطوح مختلف را به دست آورید.

خلاصه و مفید باشید!

داستان‌گوی خوب سریع، مفید و نافذ است. می‌توانید اطلاعات زیادی را با جزییات کمتر بیان کنید. می‌توانید داستانی را بیان کنید بدون اینکه به بازدید کننده بگویید شما چگونه این کار را می‌کنید.

به عنوان مثال، یک سایت تناسب اندام را در نظر بگیرید. در ابتدای سایت یک اسلاید شوی ویدئویی در مورد تناسب اندام در نظر بگیرید که بخش‌هایی از انواع کلاس‌های تناسب اندام را نمایش می دهد، و این دو جمله ساده، «در چند ثانیه عرق می‌کنید. هر نوع کلاس تناسب اندامی که تصور کنید.» و یک دکمه برای ثبت‌نام یک ماهه رایگان.

این دو جمله داستان سایت را پایه‌گذاری می‌کند و به شکلی مناسب به بازدیدکنندگان می‌گوید این شرکت یا کسب و کار برای مشتریانش چه کاری انجام می‌دهد، چه چیزی برای ارائه دارد و درست در همانجا پیشنهاد یک ماهه رایگان می‌دهد.

دفعه بعد که یک سایت می‌سازید، برای سایت‌تان داستانی در نظر بگیرید که درباره برند شما صحبت می‌کند. مطمئن شوید که شخصیت شما یا تیم‌تان را نشان می‌دهد و اینکه شما را به روشی صریح، سریع و ساده با بازدیدکنندگان‌تان مرتبط می‌کند و به اغلب سوالات متداول آن‌ها پاسخ می‌دهد.

LocalTheme

Help