Messages

Home Login Logout

یک سیستم بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing System - DMS) یک راهکار برای متمرکز کردن کانال توزیع محتوی در بستر اینترنت است که معمولا با معماری‌های SaaS پیاده سازی می‌شود. این سیستم‌ها در حقیقت ترکیبی از یک سیستم مدیریت محتوی (Content management system - CMS) با مجموعه‌ای از ارتباط‌ها با سایر سیستم‌ها مانند موبایل، شبکه‌های اجتمائی و یا ابزارهای اسکن اطلاعات است.

در این مقاله می‌خواهیم یک تعریف دقیق از سیستم‌های بازاریابی دیجیتال ارائه کنیم و به شما کمک کنیم که بتوانید یک سیستم مناسب برای کار بازاریابی خود انتخاب کنید.

صفحه‌های اینترنتی

سیستم بازاریابی دیجیتال DMS در قالب یک سایت تک صفحه در اینترنت منتشر می شود. این سیستم سایر جنبه‌های مدیریت وب شامل طراحی صفحه، میزبانی وب، ثبت و مدیریت دامنه، بازار یابی، ایجاد و مدیریت محتوی و یا سایر استانداردهای مربوط به ایجاد و نگهداری وب سایت‌ها می‌شود. مهم‌ترین هدف انتشار محتوی در وب ایجاد یک صفحه به عنوان خانه در بستر وب است جایی که کاربران، مشتری‌ها، افراد مشتاق یا سایر افراد یا سیستم های کاوشگر در وب به آن وارد شده و اطلاعاتی را از کسب و کار شما به دست می‌آورند. سایر روش‌هایی که در بازاریابی دیجیتال استفاده می‌شود به عنوان راهکارهای برای انتقال ترافیک به همین صفحه است.

موارد زیر را می‌توان به عنوان نمونه‌هایی از سیستم‌های SaaS DMS نام برد:

  • HubSpot
  • Wix
  • Site123
  • Webzi
  • ViraWeb123

سیستم‌های متفاوتی از مدیریت محتوی که توانایی‌های مناسبی برای کارهای بازاریابی دارند وجود دارد که می‌توانید بر اساس شرایط خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

شبکه‌های اجتمائی

یک DMS قابلیت انتشار در کانالهای معروف شبکه‌های اجتمائی، مانند فیسبوک و تویتر، را دارد تا بتواند با استفاده از آن راه ارتباطی میان افراد مشتاق را فراهم کند و در نتیجه منجر به افزایش ترافیک کاربران را به صفحه اینترنتی کسب و کار شود. محتویی که در شبکه‌های اجتمائی منتشری می‌شود می‌تواند شامل عنوان، متن، تصویر و مولتی مدیا و یا سایر انواع دیگر باشد. ایده اصلی که در این کار وجود دارد یافتن مراجعه کنندگانی است که بیشتر در شبکه‌های اجتمائی هستند و امکان مخاطب قرار دادن آنها در کانالهای دیگر ضعیف است. علاوه بر این این کار امکان برقراری ارتباط در بستر شبکه‌های اجتمائی را هم فراهم می‌کند.

گوشی‌های همراه

یک DMS خوب امکان انتشار محتوی یکسان در گوشی‌های همراه را فراهم می‌کند مثل سیستم‌های اندروید اپل و یا سایر گوشی‌ها. محتوی که در این سیستم ها تولید می‌شوند باید به گونه باشند که تم‌های مناسب گوشی های همراه را داشته باشند و با طیف وسیع اندازه‌های گوشی به خوبی کار کنند. 

علاوه بر این سیستم‌هایی که برای تولید محتوی در گوشی‌ها استفاده می‌شوند باید امکان استفاده از سیستم‌های Push Notification را هم داشته باشند تا به سادگی بتوان به مخاطب‌ها پیام‌های کوتا و سریع ارسال کرد.

یک سبک جدید برای بازاریابی دیجیتال استفاده از بازها است جایی که بازی برای معرفی و ارائه یک برند خاص طراحی شده است. 

تبلیغ‌های محیطی قابل اسکن

دسته‌ای از تبلیغ‌های محیطی که قابل اسکن باشد می‌تواند ابزار مناسبی برای بازاریابی دیجیتال باشد. برای نمونه استفاده از کدهای QR می‌تواند به سادگی اطلاعات مفید را برای مخاطبان شما فراهم کند. مخاطبان با یک اسکن سریع می‌توانند با اطلاعاتی اولیه دستری پیدا کنند و مستقیم به آدرس‌هایی که مد نظر شما است بروند. ساده‌ترین راه استفاده از این ابزارها قراردادن آدرس وبسایت و منتشر کردن آن است.

استفاده از فن‌آوری NFC هم می‌تونه به عنوان راهی جدید برای متنشر کردن اطلاعات است. با روی کار آمدن گوشی‌های همرا مجهز به NFC این روش می‌تواند خیلی کارا باشد.

در کل DMS می‌تواند روش‌هایی برای انتشار اطلاعات فراهم کند و یا اینکه آدرس‌هایی که در DMS ایجاد شده به عنوان داده در این ابزارها به کار برده شود.

مشکلات حریم خصوصی

حفظ حریم خصوصی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که در بازاریابی دیجیتال با آن روبرو هستیم. در این مدل بدون موافقت مخاطبان، اطلاعات آنها جمع آوری می‌شود تا در تحلیل‌های بازار از آنها استفاده شود. حفظ حریم خصوصی کاربران مسئله بسیار مهمی است چرا که این اطلاعات با صداقت، قابل اعتماد بودن و کاربرد شرکت ارتباط مستقیم دارد. در این بخش مسائل مرتبط با حریم خصوصی که در DMS باید در نظر گرفته شود را بررسی خواهیم کرد. در گام نخست انواع اطلاعات را بررسی کرده و در گام بعد مشکلاتی که در رابطه با حفظ حریم خصوصی وجود دارد را بیان خواهیم کرد. در نهاید راهکارهای موجود برای حفظ حریم شخصی را ارائه خواهیم کرد.

انواع اطلاعات

تمام اطلاعاتی که از مشتریان در یک DMS جمع آوری می‌شود را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: اطلاعات پایه و فعالیت. شناخت و دسته بندی این نوع اطلاعات راهکارهای DMS برای حفظ حریم شخصی را فراهم می‌کند.

اطلاعات پایه

در حالت کلی اطلاعات پایه عبارت از اطلاعات شخصی و هویتی یک مخاطب مثل نام، نام خانوادگی، سن، جنسیت، وضعیت تاهل و یا سایر اطلاعات پایه‌ای. در فضای دیجیتال شناسه‌ها و آدرس‌های الکترونیکی مانند ایمیل، ادرس تلگرام و یا اینستاگرام نیز به عنوان اطلاعات پایه‌ای مخاطبان در نظر گرفته می‌شود.

اطلاعات فعالیت‌ها

تمام اطلاعاتی که بر اساس فعالیت کاربران در یک DMS و یا ابزارهای مرتبط جمع آوری می‌شود را اطلاعات فعالیت می‌گوییم. این اطلاعات شامل صفحه‌هایی که مراجعه شده، تاریخ مراجعه‌ها پیام‌های که رد و بدل شده و یا هر اطلاعات مشابه دیگر.

مشکلات حفظ حریم خصوصی

استفاده غیر قانونی از اطلاعات

تمام مشکلاتی که در رابطه با حفظ حریم خصوصی در فضای بازاریابی دیجیتال به وجود می‌آید به خاطر امکان استفاده غیر قانونی و غیر شرئی از اطلاعات مخاطبان است. در بسیاری از موارد ممکن است که صاحبان سیستم‌های بازاریابی دیجیتال مبادرت به خرید و فروش این اطلاعات کنند بدون رضایت کاربران و در نتیجه به حریم خصوصی افراد تجاوز کنند.

دیدگاه مشتری

بسیاری از مخاطبان اطلاعی از این موضوع ندارند که اطلاعات پایه و یا فعالیت‌های آنها توسط سیستم‌های DMS ذخیره می‌شود تا در تحلیل‌های آتی از آن استفاده شود. برخی از مشتریان از این مسئله نگرانی ندارند و حتی در مقابل یه هدیه حاضر هستند که اطلاعات پایه‌ای انها نیز به صورت مستقیم استفاده شود. اما دسته‌ای از مشتران به محض اطلاع از این موضوع ممکن است به شرکت بدبین شده و حتی تبلیغ منفی برای شرکت انجام دهند. از این رو باید به این نکته توجه کرد که دید مشتریان در مقابل حفظ حریم خصوصی و اطلاعات می‌تواند متفاوت باشد. شناخت برخورد کاربران با این مسئله می‌تواند شما را در یافتن مشتریان مناسب یاری کند.

راهکاهای مقابله

طبقه بندی اطلاعات و کنترل دسترس

اولین راهکاری که یک DMS باید فراهم کند امکان طبقه بندی و کنترل دسترسی کاربران است. به عنوان نمون فرض کنید که شما امکان ثبت نام کاربران را در DMS فراهم کرده باشید، اما زمانی که یک کاربر ثبت نام کرد بتواند به اطلاعات سایر کاربران دسترسی پیدا کند. این بدترین چیزی است که می‌تواند رخ دهد. حتی اگر کاربران شما از این اطلاعات استفاده غیر قانونی نکنند این دید بد را در کاربران شما ایجاد می‌کند که اطلاعات آنها نیز در اختیار کاربران سودجو قرار خواهد گرفت. استفاده از سیستم‌های مدیریت کاربران و مدیریت دسترسی بر اساس نقش (Role base access controll) مهم‌ترین راهکاری است که باید یک DMS ارائه کند.

بازاریابی با مجوز

یکی از بهترین راهکارهای که برای بازاریابی دیجیتال ایجاد شده بازاریابی با موجوز (Permission marketing) است. این یکی از بهترین راهکارهایی است که به مشتریان اجازه می‌دهد که تنها شرکت‌های مجاز و دلخواه آنها تبلیغ‌های خود را به نمایش بگذارند. علاوه بر این مشتری می‌تواند با تایید لیسانس شرکت‌ها به آنها مجوز دسترسی به اطلاعات پایه یا فعالیت خود را بدهد. 

LocalTheme

Help